Ruim 200 artikelen over zoekmachinemarketing… (1/3)

Als je mijn site zo ziet zou je het niet zeggen, maar inmiddels blog ik alweer vijf en een half jaar. Ik schreef in die tijd ruim 200 artikelen en berichten, meestal over de ontwikkelingen bij zoekmachines en binnen de zoekmachinemarketing. Nu ik wegga bij Traffic4u zal ik die onderwerpen echter van iets meer afstand volgen en er dus waarschijnlijk ook niet meer zo veel over schrijven. Een mooi moment om eens even terug te blikken dus.

Een groot deel van die 200 artikelen waren kleinere blogjes over de dagelijkse ontwikkelingen bij de zoekmachines en in onze branche. Maar hier en daar schreef ik ook langere achtergrond artikelen. Hier een paar van de meer opvallende en interessante artikelen. Vandaag deel 1 over de SES, zoekmachine spam en de MSN Search Champs.

De Search Engine Strategies in New York

gates new yorkMijn eerste blogje schreef ik op 1 maart 2005. Samen met Haico Pols bezocht ik de SES in New York. En wij zouden daar wel even verslag van doen. Er lag een centimeter of 7 sneeuw in the Big Apple en Christo and Jeanne-Claude hadden het Central Park vol gezet met The Gates.

Een dag erna schreef ik over de lancering van de nofollow tag. Blogs waren in die tijd nog relatief nieuw maar wonnen, door de opkomst van een aantal blogplatformen die blogging toegankelijk maakten, sterk aan populariteit. Maar dat schiep ook de mogelijkheid voor spammers om grootschalig hun links in de comments van al die blogs te dumpen om zo betere rankings te krijgen.
Ik woonde die dag een sessie bij van ‘de grote vier’: Google, Yahoo!, MSN en Ask Jeeves. Waarin o.a. Matt Cutts de nofollow tag uit de doeken deed.

Zoekmachine spam

spamNiet lang daarna schreef ik een artikel over twee Nederlandse zoekmachines die flink aan het spammen waren en daar vermoedelijk veel geld mee verdienden: Doen Vinden.nl en 1stekeuze aan zoekmachine spam?
Nu ik het zo teruglees zette ik het artikel wat vragend en onzeker in (ik was nog een beginnende blogger) want er was geen twijfel, het was spam en Google liet de rankings van Vinden.nl kort erna ook inzakken. Toch bleek het een van mijn bestgelezen artikelen te worden.

MSN Search Champs

msn search champs 2005In januari 2006 mocht ik, met zo’n 50 andere genodigden, op bezoek bij Microsoft. (dank u Maurits-Jan Groen) Onder de noemer MSN Search Champs mochten we onder NDA allerlei producten zien waar ze bij MSN bezig waren. Zo kwamen ze al tijdens het ontwikkelingsproces van die producten aan feedback. Helaas (maar begrijpelijk) mocht ik over de meeste zaken niet bloggen, maar ik kon natuurlijk wel een sfeerimpressie geven en op enkele onderwerpen wat dieper ingaan.

Morgen en overmorgen deel 2 en 3

Morgen zal ik in deel 2 een en ander vertellen over de ontwikkelingen bij Live Search, Ask Jeeves en Ilse.nl en de dag erna zal ik een paar achtergrondartikelen over de opkomst van personalised search en vertical search, search engine reputation management en de inzet van effectieve formulieren aanhalen en een blik in de toekomst werpen in: Wie kan Google aan?

About Remi van Beekum

Storm Marketing Consultants| management| professionals| communicatie| marketing| strategie| organisatie| innovatie | beleid| groei| duurzaamheid| online| muziek| politiek| snowboarden| lezen| optimisme| groningen
This entry was posted in zoekmachine marketing. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>