Remi van Beekum

Goede marketing voor goede bedrijven

MVO-beleid en klimaatfootprint

Ook mijn bedrijf heeft effect op het klimaat, de biodiversiteit en het welzijn van andere mensen. Die impact wil ik zo klein mogelijk te maken en daarom heb ik de volgende maatregelen genomen rond mijn bedrijfsvoering.

Hoe ik MVO in de praktijk breng

  • Werken vanuit huis. Dat bespaart dagelijks forensen en dus veel uitstoot.
  • Stroom van eigen zonnepanelen. Waar nodig aangevuld met échte groene stroom en groen gas van het net.
  • Klanten bezoek ik als het nodig is, als het niet nodig is communiceren we per mail, telefoon, chat of hangout.
  • Reizen doe ik waar mogelijk met het openbaar vervoer. Als dat niet lukt pak ik onze zuinige benzineauto met energielabel A.
  • De Chromebook waarop ik werk is voorzien van het Energy Star keurmerk en is TCO certified
  • Mijn bankzaken regel ik modern en groen bij de Triodos Bank en mijn website host ik groen bij Greenhost.
  • Adviezen, plannen en facturen verspreid ik digitaal. Printen doe ik zelden, maar als ik print gebruik ik ongebleekt gerecycled papier en visitekaartjes heb ik niet.
  • Ik werk alleen voor goede bedrijven en organisaties die iets toevoegen aan de wereld.

Waar ik nog aan werk binnen mijn MVO-beleid

  • Mijn klimaatbijdrage probeer ik nauwkeurig uit te rekenen om meer inzicht te krijgen in hoe groot de impact is en hoe ik die het beste kan beïnvloeden.
  • CO2 uitstoot die ik niet zelf kan voorkomen ga ik compenseren met aankoop en bescherming van bomen (klimaatcompensatie).
  • Mijn volgende telefoon wordt waarschijnlijk de Fairphone of een ander verantwoord geproduceerd model.
  • Hopelijk komt Tesla of een ander merk de aankomende jaren met goede betaalbare elektrische auto, zodat ik over kan stappen op elektrisch rijden.
  • Op termijn wil ik een simpele en laagdrempelige manier om uitstoot per klant inzichtelijk te maken, zodat die inzicht heeft in de true cost en we samen kunnen kijken of er winst te behalen is. Wellicht met een incentive.

Klimaatimpact tussenstand

De impact van mijn bedrijf probeer ik zo goed mogelijk bij te houden en uit te rekenen. Hier de tussenstand van de belangrijkste onderdelen.

Auto april - december
2831 kilometer
412 kg co2

OV april - december
2688 kilometer
95 kg co2

Co2 & bomen april - december
508 kg co2
± 70 bomen

Beter inconsequent goed dan consequent fout

Klimaatverandering en sociaal of maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn complexe en moeilijk meetbare zaken. Natuurlijk zijn er normen zoals ISO 14001 en ISO 26000, maar voor een zzper zijn de kosten die dat met zich meebrengt niet haalbaar. Daarom gebruik ik mijn gezond verstand en probeer ik telkens kleine stappen te zetten om de impact van mijn bedrijf op klimaat en op sociaal vlak te verlagen. Heb je na het lezen van bovenstaand vragen, suggesties of tips, dan zijn die natuurlijk van harte welkom!